Zijn werk wordt regelmatig tentoongesteld in musea en galeries in binnen- en buitenland. Het oeuvre van de kunstenaar is omvangrijk en gevarieerd. Maar elk werk draagt het onmiskenbaar stempel van de maker, de persoonlijke signatuur. Ondanks zijn opleiding aan de Amsterdamse Rijksacademie volgens de figuratieve traditie koos Verschoor bij het begin van zijn loopbaan voor de abstractie die hem meer ruimte bood voor het experimenteren met vormen en materialen. Het experiment zit de kunstenaar in het bloed. Tijdens zijn loopbaan heeft Verschoor zijn werkterrein steeds vernieuwd en uitgebreid. Naast kunststof, marmer, aluminium, staal en brons hebben ook hout en glas hun plaats in het creatieve proces. De eigenschappen van elk materiaal zijn voor hem steeds een uitdaging om de vorm te bereiken die hem voor ogen staat.
Jan Verschoor studeert in de jaren 60 aan de Amsterdamse Rijksacademie. Hij wordt daar opgeleid binnen de figuratieve en realistische traditie. Desondanks is Verschoor altijd trouw gebleven aan zijn voorkeur voor abstractie. Na zijn opleiding richt hij zich geheel op het maken van abstract werk.
Zijn eerste monumentale opdracht krijgt hij in 1971. Voor de centrale hal van het Congrescentrum in Den Haag vervaardigt Verschoor een grote, opengewerkte bol van wit polyester. In de jaren die volgen, maakt hij vele monumentale kunstwerken voor bedrijven en gemeenten. Werk van hem is onder andere te vinden in Amstelveen, Wassenaar, Amsterdam en Helmond.
Verschoor is gefascineerd door de eigenschappen en mogelijkheden van materialen. Hij werkt met klassieke materialen, zoals brons, koper en natuursteen, maar beheerst ook het werken met hout, aluminium en kunststoffen. Rond 2007 raakt Jan gefascineerd door glas. Met meesterglasblazer Richard Price vervaardigt hij kleurrijke glazen schalen en vazen. Ook ontwerpt hij een aantal grote glassculpturen.
Van messing, zink en geroest ijzer creëert Verschoor ‘barokke’ hangobjecten; ingenieuze composities die zijn opgebouwd uit een groot aantal sculptuurtjes.
Esthetische perfectie staat centraal in het werk van Verschoor. Zijn beelden kenmerken zich door vloeiende vormen en een glad gepolijst oppervlak. Ze kunnen van alle kanten bekeken worden; er is nooit sprake van een voor- of achterzijde. Vaak zijn ze draaibaar. Daardoor tonen de beelden steeds een ander gezicht.
Naast zijn werk als kunstenaar is Jan Verschoor nauw betrokken geweest bij het ontstaan van Museum Jan van der Togt in Amstelveen. 25 jaar lang was hij directeur van dit museum dat vernoemd is naar oud-industrieel Jan van der Togt.